Shout out naar Brendan Patrick Baker voor zijn ReaTooled!
Overstappen van ProTools naar Reaper wordt hiermee echt easy peasy
Brendan Patrick Baker is een evangelist van Reaper. Hij was het die mij geholpen heeft om in 2021 over te stappen op Reaper. Ik kwam overigens niet van ProTools af maar van Ableton Live. Ik gebruik Ableton Live nog altijd, maar dan alleen voor muziek.
Gaandeweg begon ik in Ableton Live features te missen die voor podcasting juist super handig zijn. Een van de dingen die ik miste was de mogelijkheid om de gehele productie vanaf een bepaald punt te kunnen opschuiven. Dit heet in Reaper ripple edit.
Waarom geen ProTools voor mij?
Begin jaren 90 werkte ik voor het eerst met ProTools, versie numero uno. Geweldig, de toekomst diende zich aan! 100% digitaal zo moest het zijn. En ik ben oud genoeg om te kunnen vertellen dat de analoge taperecorder een fucking drama was. Pardon my Dutch!
Ik ben overigens wel fan van het opzettelijk toevoegen van analoge artefacten middels plugins, met name wanneer ik muziek maak. Rafelranden, lo-fi, vervorming, ik smul ervan.
Maar goed, terug naar ProTools. Het is voor mij nooit tot een goed huwelijk gekomen. Ik werd gek van de bugs en de crashes. Nu is geen enkele software gespeend van dat alles. Wat daarbij belangrijk is op welke manier er omgegaan wordt met problemen. Sommige bedrijven worden niet blij van bug-meldingen, maar de goeien veren daar juist van op en bedanken je hartelijk. Het oplossen van bugs moet prioriteit zijn. ProTools is in mijn beleving verschrikkelijk traag in haar support. Daarnaast heb ik ProTools te vaak zien crashen…
Reaper daarentegen is ongelofelijk stabiel. Slechts één crash heb ik in al die jaren gehad. Het was het gevolg van een beta-versie van een plugin. En dan te bedenken dat ik een grootgebruiker van Reaper ben. Mijn cijfers spreken boekdelen:
Reaper levert razendsnelle bug-support. Er is een open forum waar je terecht kunt voor vragen en meldingen. Zo meldde ik er een keer een bug en 5 dagen later bleek deze alweer opgelost.
Wat ook ongelofelijk fijn aan Reaper is, is het vriendelijke licentiemodel. Je kunt het 60 dagen zonder beperkingen gebruiken. Daarna krijg je bij het opstarten een melding dat je Reaper langer gebruikt dan de evaluatietermijn. Wie op ‘still evaluating’ klikt kan zelfs het programma blijven gebruiken. Op deze manier kun je ook eenvoudig uitwisselen met anderen zonder dat zij meteen Reaper hoeven te kopen.
Voor Reaper koop je een licentie, een registratiecode die je op een ongelimiteerd aantal computers kunt gebruiken. Dus zonder het gedoe van een fysieke of online iLok-sleutel.
If you own multiple computers, you may install the same license key on all of them, as long as you only use REAPER on one computer at a time.
De meeste editors bij NRC werken echter met ProTools. Wil ik zo’n productie over kunnen nemen (gebeurt in de praktijk eigenlijk nooit) dan moet de gebruiker een AAF-export maken die ik vervolgens inlees op mijn systeem. Om die manier heb ik samengewerkt met mensen die met ProTools en/of Avid Media Composer werken.
ReaTooled
Brendan Patrick Baker zette mij dus op het spoor van Reaper. Voorheen werkte hij met ProTools en ook met Ableton Live, net zoals ik.
Voor wie zijn werk niet kent, raad ik aan om wat oude afleveringen van Love + Radio te beluisteren. Hiervoor leverde hij onwijs fraaie audiovormgeving die ik vandaag de dag nog altijd beschouw als vernieuwend.
Een mooi startpunt is The Wisdom of Jay Thunderbolt, een aflevering van 13 jaar terug die qua speelse gemanipuleerde muziek en audiovormgeving nauwelijks navolging heeft gekregen.
En nu is Brendan dus op een missie voor ProTools-gebruikers om de overstap naar Reaper te vergemakkelijken. Hiervoor heeft hij een Reaper-configuratie gebouwd die ProTools emuleert en combineert met nieuwe handigheden die Reaper biedt. Het pakket is ook handig voor diegenen die op zowel Reaper als op ProTools werken.
De software is via de Betaal wat je ervoor over hebt-methode te koop. En Bredan maakt er instructievideo’s voor en breidt het pakket langzamerhand uit. Dit is zijn meest recente video:
Zonder master-meter
Vorige week verscheen er een update voor Reaper waarin het mogelijk werd om in de auto items met een gradient kleur het gemiddelde volume aan te geven. Voorheen gold dit alleen voor piekwaarden. Ik vind het een geweldige feature die ik nog in geen enkele andere DAW (Digital Audio Workstation) gezien heb.
En Reaper zou Reaper niet zijn als je dat niet he-le-maal naar je eigen hand kunt zetten. Ik heb het zo ingesteld dat de waveform van het audio-item met rood wordt ingekleurd als het mijn norm voor stemmen (-20 LUFS short-term) overschrijdt.
Voorheen had ik die limiet op de master-meter ingesteld, dat zag er zo uit:
Door de nieuwe functionaliteit kan ik nu de master-meter toeledokiseren omdat de audio-items immers al visueel aangeven hoe het er voorstaat qua geluidsdruk.
Er passen zodoende nu nog meer “LEGO” blokjes op mijn scherm.
Het geheim achter mijn persoonlijke workflow is een evaluatie van jaren. Zodoende ben ik tot een thema gekomen (als tweaker duik ik graag onder de motorkap) die qua kleurgebruik en knoppen helemaal aansluit op hoe ik werk. Daarnaast gebruik ik allerlei speciale sneltoetsen waardoor ik allerlei übâh complexe handelingen heel snel kan uitvoeren. Ik zou het net als Bredan ook eens in een video moeten laten zien, maar waar haal ik de tijd vandaan?
Zo, lang verhaal kort: ik ❤️ Reaper. En voor wie daar hulp bij nodig hebt, kijk dus eens naar de video’s van Brendan Patrick Baker. Jaren geleden heeft hij mijn hele kijk op montage en audiovormgeving compleet op zijn kop weten te zetten. Daarom doe ik wat ik nu doe.