“Hè, maar we leven toch in een beeldcultuur?”
We kennen allemaal wel een variant op deze reactie als je moet uitleggen wat een podcast is. En je er vervolgens enthousiast bij vermeldt dat het medium steeds populairder wordt.
“In Amerika, bla, bla, bla…”
Nu hebben wij podcast-ingewijden wellicht last van kokervisie, maar bovenstaande reactie kwam in dit geval van de Chef Marketing van een grote organisatie.
“Dus ik loop hopeloos achter?”
“Nou…euh, ja, eigenlijk wel ja… (Zeker als het je taak is om je fulltime met marketing bezig te houden en de podcast als marketing-instrument toch al stevig wordt omarmd.)"
Maar dat laatste zeiden we er maar niet bij, want onze factuur moest nog betaald worden.
Speaking of which, facturen. Hoe kom je in de prettige positie dat je facturen kunt sturen als podcast-maker?
Wij, Danielle Emans en Geert van de Wetering alias De Kostgangers verdienen nu een paar jaar ons brood met podcasts maken. In deze Podpraat willen we een aantal verdienmodellen bespreken, en onze ervaring daarmee.
Advertenties
Diep duiken in de wonderlijke wereld van onze personages is essentieel voor de manier waarop we werken. Dat heeft ondertussen een aardige schare luisteraars opgeleverd. Luisteraars die zelf ook vaak iets doen met interviewen en verhalen maken. En dat ‘luisteraarsprofiel’ was natuurlijk wel interessant voor een audio-transcriptie start-up genaamd Amberscript, waarvoor we nu reclame maken.
En, eindejaarscadeautje! We hebben een deal met Amberscript zodat wie dit leest zijn of haar audio-interview gratis kan omzetten in tekst. Super handig om tijdens je montage specifieke quotes of woorden op te kunnen zoeken. Kies ‘Probeer Gratis’, en als je bent ingelogd kies dan in het menu de optie 'Wissel coupon in’ en vul in 'Kostgangers’. BAM!, 60 minuten erbij.
In opdracht
Wij werken veel in opdracht. In het begin benaderden we gewoon mensen met een idee voor een podcast voor hun instelling of bedrijf. Vaak hadden die er nog nooit van gehoord, dus dat kostte veel tijd. Zo maakten we bijvoorbeeld podcasts voor het CBS en Spaarnestad Photo-archief. Uiteindelijk heeft deze aanpak er toe geleid dat we nu zelf regelmatig benaderd worden door organisaties met een wij-willen-een-podcast-maar-weten-niet- hoe-verzoek. Binnenkort lanceert HVO Querido bijvoorbeeld een serie die wij voor ze hebben gemaakt. HVO Querido is een zorginstelling die mensen met psychische of sociaal-economische problemen ondersteunt. Per podcast portretteerden we een bijzondere cliënt van HVO Querido. De eerste HVO-aflevering kan je hier beluisteren.
Wat ons opvalt - de meeste organisaties snappen ondertussen wel wat een podcast is, en zien ook wel toepassingen. Alleen zodra de podcast er is vinden ze het vaak nog erg lastig om deze ook goed te verspreiden. Zo vond het CBS het bijvoorbeeld niet nodig om de podcast op iTunes te zetten, maar wel op YouTube, waar hij volgens een medewerker ‘niet zo vaak gedownload was’. Tja.
Verkopen aan de Publieke Omroep
Wat natuurlijk ook kan is gewoon een podcast maken, betaald uit eigen zak, en die vervolgens verkopen aan de Publieke Omroep. Zo ging het bijvoorbeeld met onze allereerste aflevering. Daarvoor wonnen we gelijk de VOJN-Award (voorloper van de BNR Podcast Award, zeg maar) en die konden we vervolgens verkopen aan het programma Radio Doc [NTR/VPRO].
Ook één van onze laatste afleveringen hebben we eerst gemaakt, waarna Radio Doc deze heeft uitgezonden, waarvoor we een uitzendvergoeding hebben gekregen.
Maken voor de Publieke Omroep
Andersom kan natuurlijk ook. Eerst een radioprogramma voorstellen en maken voor de Publieke Omroep. Zo deden wij dat met onze radiodocumentaire Foute Vrienden voor OVT, het geschiedenisprogramma van de VPRO. De 30 minuten durende documentaire maakte we voor OVT, maar vind je uiteraard ook terug in onze feed.
Podcast-training
Tot slot verdienen wij ook geld met trainingen voor beginnende makers. Veel enthousiaste podcast-luisteraars vatten het plan op om zelf ook podcast-maker te worden, iets dat wij alleen maar kunnen toejuichen. Laat 1000 bloemen bloeien! Wij bieden regelmatig workshops aan waarin we in 1 dag alle facetten van het maakproces doorlopen. Heel praktisch. Zo ben je in ieder geval van je koudwatervrees af.
18 januari 2019 organiseren we de volgende training bij Spring House Amsterdam. Interesse om mee te doen, of een vraag? Laat dan hier je email achter.
Dat in 2019 weer een hoop mooie podcasts het licht mogen zien!
Fijne jaarwisseling allen!
Danielle Emans & Geert van de Wetering
Dit was de laatste Podpraat van 2018. Ik wil allereerst de gastcurators bedanken. Zij kwamen met andere kopij aanzetten dan er uit mijn Haagse vingers vloeit. Iets om volgend jaar dus ook weer in te zetten.
Ook wil ik jou als lezer bedanken. Misschien heb je me weleens persoonlijk een mailtje gestuurd, of een duimpje omhoog gedaan. Anyhow, ik vind het fijn om complimenten te ontvangen en het belang van Podpraat op die manier te voelen.
Naast Podpraat kan ik ook terugkijken op een leuk jaar voor mijn podcast VERVORMER. Mijn podcast kreeg veel positieve aandacht in kranten (o.a. Parool) en op de radio (Spijkers Met Koppen). En tijdens de kerst kreeg ik een mailtje van Podcharts.co dat VERVORMER op nr 2 stond in België in de categorie Arts. Podcharts gebruikt de data van iTunes.Tot slot, volgens Revue, de websoftware die ik voor Podpraat gebruik, waren DIT de meeste aangeklikte links van het jaar.
Tot zover! Heb een swingend oud en nieuw jaar!