Podpraat #89 - gastcurator: Lieven Heeremans
Gegroet Podpraat fans! Mijn naam is Lieven Heeremans, ik ben onafhankelijk (letterlijk in te huren als ZZPer) podcaster en maak de Podcastclub (podcast), ben mede-oprichter van het Podcastnetwerk dat op 29 september het eerste Podcastfestival van Nederlan
Gegroet Podpraat fans!
Mijn naam is Lieven Heeremans, ik ben onafhankelijk (letterlijk in te huren als ZZPer) podcaster en maak de Podcastclub (podcast), ben mede-oprichter van het Podcastnetwerk dat op 29 september het eerste Podcastfestival van Nederland organiseerde (podcast). Onlangs werd een hoofdstuk over de Amerikaanse podcastnetwerken Radiotopia, RelayFM en The Heardgepubliceerd in een academische bundel getiteld New Aural Cultures: Podcasting and Digital Media. Daarnaast luister ik eigenlijk onafgebroken naar podcasts als ik onderweg ben, deze nieuwsbrief zal ik dan ook afsluiten met een luistertip. Maar eerst licht ik jullie, geheel in lijn met de nieuwe versie van Podpraat, graag toe hoe je als podcaster op de hoogte kunt blijven van wat er gebeurt in de podcastscene.
Dank aan Marco voor de uitnodiging om gastcurator te zijn van deze nieuwsbrief. Volgens mijn email archief heb ik me op 30 september (international podcast day!) 2017 aangemeld voor deze nieuwsbrief en sindsdien heb ik elke editie met veel plezier gelezen. Mijn enthousiasme voor podcasten is - zoals bij velen - omgeslagen in een lichte obsessie, ik blijf dan ook graag op de hoogte van de ontwikkelingen in de (internationale) nog redelijk onontgonnen podcastwereld. In Nederland is Podpraat naar mijn weten nog de enige, het is voor mij een hele eer om die deze week samen te stellen dus!
PODCASTS EN NIEUWSBRIEVEN
Naast het volgen van podcasters op twitter en Facebook (bijvoorbeeld de New York Times Podcast Club groep en de Nederlandse Luisteraars groep) haal ik het meeste nieuws uit podcastnieuwsbrieven. Ik bedoel dan specifiek nieuwsbrieven die gaan over het fenomeen podcasten en niet zozeer nieuwsbrieven van podcasts zelf, een niche van een niche zou je dus kunnen zeggen. Net als de podcast is de nieuwsbrief als ‘medium’ aan een ‘revival’ bezig - dat hoorde ik dat laatst in een podcast, maar ik luister er dus zo veel dat ik niet meer weet in welke precies. Podcasts en nieuwsbrieven hebben dan ook vergelijkbare kenmerken. Anders dan schreeuwerige massamedia (radio, twitter) worden nieuwsbrieven vaak in eigen beheer uitgeven, het kan daarom uitgebreid over nice onderwerpen gaan. Bovendien zijn het lean-forward media: abonnees geven zich bewust op én de abonnee bepaalt zelf het moment van consumptie.
In mijn inbox verschijnen wekelijks verschillende podcast-nieuwsbrieven. De meeste daarvan gaan over de podcastindustrie, anderen gaan meer over luistertips.
HOTPOD
Hotpod, gestart door de Candadees Nicholas Quah die ook wel eens podcastrecensies voor Vulture schrijft, is veruit de langste en taaiste onder de podcastnieuwsbrieven. Met een gepeperde pen en fijne snufjes humor analyseert analyseert Quah wekelijks het Amerikaanse podcastlandschap. Vanwege het hoge aantal abonnees en het feit dat de nieuwsbrief ook bij Nieman Lab wordt uitgegeven is heeft Quah en Hotpod een hoge status in de industrie. Quah’s netwerk is groot, dus hoort hij nog wel eens wat dingen through the grapevine, wat sappig kan zijn. Het blijft echter zeer VS dan wel engelstalig gericht. Onlangs is Caroline Crampton toegetreden tot de redactie van Hotpod, zij biedt een perspectief op de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. Deze nieuwsbrief is leuk, maar je moet er dus wel (elke dinsdag) de tijd voor nemen.
PODNEWS
Een nieuwsbrief die meer als snack verorberd kan worden is Podnews. Deze wordt geheel in eigen beheer (hij heeft zelfs zelf de code van zijn website geschreven) uitgegeven door de Australische ‘radiofuturoloog’ James Cridland. Hij vliegt de hele wereld over om op radio/audio/podcastconferenties praatjes te geven over de ontwikkeling van audio. Daardoor geeft hij ook aandacht aan dingen die gebeuren buiten Noord-Amerika, wat heel verfrissend werkt. Daarbij schrijft hij ook handige artikelen over hoe je je podcast in Google Podcasts krijgt, hoe je het beste kunt linken naar je podcast of hoe je podcast statistieken moet interpreteren. Deze nieuwsbrief verschijnt doordeweeks dagelijks.
LUISTERINSPIRATIE
Op de hoogte blijven betekent ook buiten je routine luisteren, iets wat als podcastluisteraar nog een uitdaging kan zijn. The Guardian heeft een wekelijkse Here: hear nieuwsbrief: ‘for unexpected audio pleasures’. Will Williams en The Bello Collective schrijven ook veel over audiodrama, een genre wat mijn oor steeds maar niet kan bekoren. Al deze nieuwsbrieven bevatten ook tips van lezers en luisteraars, wat een heel divers palet aan onderwerpen oplevert. Dit mist ‘bij ons’ mijn inziens echt nog, en zou helpen de vindbaarheid van Nederlandse pareltjes kunnen vergroten. Het opnieuw ‘podcasten’ van radiodocumentaires en hoorspelen is al een aardig begin zeker om meer mensen ‘aan de podcast te krijgen’. Maar zou Marco’s VERVORMER ooit in de feed van Parel Radio verschijnen? No way Stef José.
Mocht je geen tijd hebben om al deze nieuwsbrieven te lezen, dan kan je ook het twitter account van Podcastnetwerk volgen, daar zetten dagelijks de meest informatieve stukken door. Of gewoon Podpraat blijven lezen 😉
Welke nieuwsbrieven mis ik nog? Laat het me weten op twitter of via de mail!
LUISTERTIP: nieuwe afleveringen van Start Up
Zoals beloofd een luistertip als afsluiter. Tijdens mijn master mediastudies aan de Universiteit Utrecht leerde ik over Caldwell’s Deep Texts: mediaproducten die reflexief zijn en dus over de media industrie zelf gaan. Mijn favoriete televisievoorbeeld daarvan is de serie Entourage - Wanna hug it out, bitch? - en in podcastland is dat uiteraard Startup. Deze serie gaat over het starten van bedrijven en in het specifiek vaak over het bekende podcastproductiehuis Gimlet. Het eerste seizoen van die serie is Amerika ‘geadapteerd’ (gefictionaliseerd) naar een (geflopte) televisieserie, maar over hoe die serie weer tot stand kwam zijn nu komen er nu een aantal afleveringen uit in de feed van Startup onder de titel ‘Making a TV Show’. Fascinerend, als je ook maar een beetje geinteresserd bent in de inner workings van de media-industrie. En dat moet wel als je Podpraat leest, toch?