Is er iemand die luistert? …
Ik ben dol op geneuzel. En dol op techniek. Wil ik even gezegd hebben. Vandaar onderstaande.
Podcast Analytics
In mijn eerste nieuwsbrief van een paar weken terug wierp ik een vraag op over het totaal aantal luisteraars van een podcasts:
“De cijfers van SoundCloud zijn slechts een deel van de totale luistercijfers van een podcast. Het gros van het publiek zal zich namelijk op de podcast abonneren via iTunes of via een andere podcatch-programma. Hoe hoog die totale luistercijfers zijn? Geen idee. Daar hoop ik de komende tijd wat meer grip op te krijgen al is het maar om de zakelijke mogelijkheden beter in te kunnen schatten.”
Inmiddels heeft ondergetekende Hagenees daar meer grip op gekregen. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het aantal subscribers op de podcast (via de RSS-feed, iTunes, Stitcher en dergelijke dus) moet er niet bij opgeteld worden maar het cijfer dat SoundCloud vermeldt moeten we lezen als inclusief het aantal downloads van de subscribers.
Weten we dat ook weer.
SoundCloud
SoundCloud, een schöne dienst van onze Europese buurtjes. En is wat mij betreft de beste oplossing voor podcasters op dit moment omdat het:
perfecte audio hosting levert;
een perfecte podcast-feed genereert;
een fantastische player levert die op elke website te embedden is;
statistische gegevens levert over het type luisteraars, regionale toestanden en de apps die men gebruikt.
Podtrac
Met alleen SoundCloud zijn we er nog niet wat mij betreft. Zo is de service van Podtrac noodzakelijk voor iedere podcaster die zichzelf serieus neemt.
Bijsluiter: neem jezelf nooit té serieus. Dit terzijde.
Podtrac - The Standard for Podcast Analytics
Het systeem van Podtrac werkt super eenvoudig. Meer dan 3 jaar zandbak heb je er niet voor nodig. Aan elke mp3-link in de podcast-feed (RSS) moet een prefix/voorvoegsel van Podtrac toegevoegd worden. Vervolgens tapt Podtrac dat linkje af (dat kun je aan die Yankees wel overlaten!) en komen we van de abonnees alles te weten. Zoals via welke applicaties men luistert en wat de precieze aantallen zijn. Opgedeeld in luisteraars die het via iTunes doen en luisteraars die het via de Other Sources zoals bv Stitcher doen. Glasheldere informatie!
Wie SoundCloud gebruikt kan super eenvoudig die prefix/voorvoegsel van Podtrac instellen en alles verloopt vervolgens volautomatisch.
Van alle podcatcher-apps is iTunes de meest populaire. Maar opvallend is toch dat de meeste luisteraars rechtstreeks via SoundCloud of via de SoundCloud-player luisteren. Dat scheelt al gauw een factor of 5 in vergelijking met iTunes. Tenminste, dat is de conclusie die ik op basis van de podcast van Wim de Bie (Bie’s Warboel - waarvoor ik de techniek en montage doe) en mijn eigen podcast Recht voor zijn Raaphorst doe.
Hetzelfde fenomeen zie je overigens ook op YouTube gebeuren: het aantal plays per video ligt vaak vele malen hoger dan het aantal abonnees. Kortom: van de niet-abonnees moet je het (ook) hebben!
Podtrac wordt door vrijwel alle moderne podcasters gebruikt zoals bijvoorbeeld This American Life en de nieuwe podcast van The New York Times, The Daily. De enige helaasheid der dingen aan Podtrac is dat het een Amerikaanse dienst betreft, zoals ik in mijn vorige nieuwsbrief ook al meldde.
Wat is het bereik?
Het bereik van een oudgediende als This American Life is gigantisch. Aangezien TAL via PRX op de radio uitgezonden wordt heeft het een bereik van meer dan 2,2 miljoen luisteraars per episode. En komen daar, omdat het tegelijkertijd ook als podcast aangeboden wordt, nog eens meer dan 2,4 miljoen luisteraars bij. Dat is een kleine 5 miljoen luisteraars per episode! Om wijlen Eddy Wally te citeren: “WOW!”
In Nederland ligt die situatie toch wat anders. Neem De Correspondent. Het gesprek met Bas Heijne werd meer dan 22.000 keer beluisterd. Althans, dat is wat SoundCloud mij vertelt. En dat is helemaal geen verkeerd aantal.
Ik vermoed dat die hoge aantallen ook bij De Correspondent met name door niet-abonnees veroorzaakt worden die het gesprek op de website van De Correspondent via de SoundCloud-player en/of rechtstreeks via de SoundCloud website beluisteren.
SoundCloud analytics
SoundCloud levert trouwens ook uitstekende statistische gegevens. Cijfers die een handige aanvulling zijn ten opzichte van Podtrac. Zo kun je bijvoorbeeld via SoundCloud achterhalen welke websites de podcast ge-embed hebben. En aangezien SoundCloud een eigen community heeft met vele podcastfans zijn met name het aantal likes en reposts (een soort retweets) op SoundCloud ook interessant om de populariteit van een podcast mee af te meten.
Bijsluiter: hoe geinig aantallen ook kunnen zijn, de duivel zit in de details en in de kwaliteit. Miles Davis blies weinig noten, maar het waren wel altijd de juiste noten.
Opvallend is trouwens dat veel kranten en magazines de laatste tijd de podcast zeer serieus zijn gaan nemen. Althans, met name in Trumpland. Naast het geschreven woord zoeken ze het nu dus ook in het gesproken woord. Zoals eerder genoemde The Daily, de dagelijkse nieuwspodcast van The New York Times bijvoorbeeld.
The New York Times sprints back to podcasts – Audio Storytelling Winter 2017 – Medium
Maar ook hier in Nederland wordt het vanzelf lente. Let maar op!
Van die dingen dus… De mazzel hè!