“Now, what you hear is not a test, I’m rapping to the beat”
Mixing
Van de week zat ik dus heeeeeerlijk te mixen. Gewoon thuis in mijn eigen Raapey Road studiootje. Muziek van Gruppo Sportivo, 24 sporen analoog gedigitaliseerd ivm een nieuwe mix door ongetekende. Vol ruis, klikjes, tikjes, imperfectie. Nu word ik daar niet nostalgisch van. Sterker nog: met de hedendaagse software bouw ik een beter geluid dan vroeger met analoge tape. En alles wat zo lekker is aan tape, beetje vervorming, beetje compressie, kun je tegenwoordig heel precies dankzij software ook op smaak toevoegen. Ik haat nep en heb dan ook niet het gevoel dat het nabootsen met software nep is. En zeker niet nep klinkt! Het klinkt namelijk gewoonweg gru-we-lijk te gek!
Ik heb de ruis, klikjes en tikjes weg weten te moffelen. En het geheel klinkt nu een heel end vetter dan het ooit klonk. Al zeg ik het zelf…
Maar goeds, daar kwam je niet voor. Welnu, #podpraat dan maar:
Cut & paste met klinkers, klemtonen en medeklinkers
VoCo is software die in samenwerking met de firma Adobe ontwikkeld wordt. De software kan op basis van opnames nieuwe woorden bouwen die niet in de opnames voorkomen. Zodoende kun je een verspreking herstellen of zelfs een spreker uitspraken laten doen die hij/zij niet gedaan heeft. Na een uurtje of wat knutselen kun je een Nazi liefdevolle volzinnen laten zeggen. En een Trump zijn eigen aftreden laten aankondigen…
*sweat dreams Raap!*
Zie bv dit voorbeeld waarin een sixteen veranderd wordt in seventeen:
Er is inmiddels wat documentatie beschikbaar dat een en ander verduidelijkt:
VoCo: Text-based Insertion and Replacement in Audio Narration
“Mogul”, de biografische podcast
De biografische podcast is een favoriete genre van mij. En helemaal als het over muziek gaat. Mogul is er zo eentje. Het vertel het verhaal van Chris Lighty die opgroeide in de Bronx in een tijd dat de rapmuziek furore maakte. Hij is van 1968, net als ik. Chris droeg als tiener de platenkratten van hiphop-artiesten en werd later manager van artiesten zoals Q-Tip, Busta Rhymes, Missy Elliott, Nas, en 50 Cent. In 2012 pleegde hij plotseling zelfmoord.
De New Yorker schreef er onlangs een mooi stuk over:
“Mogul” and the Rise of the Biographical Podcast
Kortom: goed luistervoer!
Ook zeer interessant is het interview (tekst en audio download via Wetransfer) over de muziek en het sounddesign dat speciaal in opdracht voor Mogul gemaakt werd om het verhaal kracht mee bij te zetten. Het vergroot wat mij de feestvreugde ENORM! Check dat out:
Mogul: The Life and Death of Chris Lighty – WeTransfer This Works
Anchor for the win
Elke week duikt Anchor wel op in mijn verhalen. Omdat ze vrijwel wekelijks haar tool uitbreiden met een nieuwe slimme handigheid. Het is een soort Twitter voor audio maar is ook meer dan dat.
Zo liet Anchor van de week weten dat je nu hele uitzendingen kunt uploaden via de browser. Dus als je een uitzending met je eigen spullen wilt editen van het begin tot het eind en Anchor slechts wilt gebruiken om er een podcast-feed van te bakken en de boel te distribueren dan kan dat.
Het enige nadeel aan Anchor is de onduidelijkheid over hoe men haar geld denkt te gaan verdienen. De service is immers gratis. Zal dat zo blijven of gaat men op termijn bijvoorbeeld advertenties tussen de audio items plakken? Dat zou ik dus he-le-maal ruk vinden.
Aan de andere kant: zo ging het met Tumblr en Twitter ook. Jarenlang vroegen we ons af: wat gaat het businessmodel worden? Is ook goedgekomen. Kortom: vertrouwen hebben in een goeie service is waardevol.
Het geldt in mindere mate voor SoundCloud. Daar weet je precies waar je aan toe bent. Je betaalt een vast bedrag per maand en weet wat je ervoor terugkrijgt. Hoewel? De toekomst van SoundCloud zag er nogal shaky uit de laatste tijd. Gelukkig werd van de week bekend dat men gered is met een nieuwe investering en een wisseling op de CEO positie naar oudgediende Kerry Trainor die de videodienst Vimeo groot gemaakt heeft. En oud Algemeen Directeur Vimeo Mike Weissman stapte over naar SoundCloud. Dat belooft wat want in tegenstelling tot bijvoorbeeld YouTube maakt Vimeo wel winst. YouTube (lees: Google) kan het zich natuurlijk permitteren om verlies te maken op 1 onderdeel omdat men op andere vlakken enorm veel winst maakt.
SoundCloud maakt winst maar deze is nog onvoldoende. Maar wat nu als men die winst net als Vimeo zal weten te verzilveren? Peter Kirn maakte een scherpe analyse van de recente ontwikkelingen:
SoundCloud, now Vimeo of Sound, instead of YouTube of Sound? - CDM Create Digital Music
Om nog even terug te komen op Anchor: de service die zij biedt om telefonische interviews op te nemen, gratis, blijkt alleen te werken in het Nazi-land dat we vroeger Amerika plachten te noemen…
Geduld hebben dus…
Volgende week trouwens geen #podpraat want dan zit ik met mijn liefje in een piepklein huisje in Lettelbert. Zonder tv, wel aan de WIFI. En op den akoestische gitaar terwijl een libel om mijn hoofd lispelt.
… .…. . .…… . .. .. ……. .… . … . .…
The rock it to the bang bang boogie!