Podpraat #155 - Jinek en cijfers zonder passie
De laatste 2 Podpraat-nieuwsbrieven gingen over cijfers. Laat me die zoetsappigheid vandaag van een beetje tegenwicht voorzien, trek ik effe langzaamaan weer een wenkbrauw op.
De laatste 2 Podpraat-nieuwsbrieven gingen over cijfers. Laat me die zoetsappigheid vandaag van een beetje tegenwicht voorzien, trek ik effe langzaamaan weer een wenkbrauw op.
# Marktonderzoekers Claritas hebben onlangs een Podcast white paper gepubliceerd (PDF) waarin zij concluderen dat de conversieratio van podcasts gemiddeld 34% is. Dat is absurd hoog vergeleken met 'digital display at 1.1% lift, print at 2.4% and linear TV at 3.1%'.
1 op de 3 luisteraars... hoe kan dat kloppen? En hoe zit dat in Nederland eigenlijk?
Überhaupt is het effect van een podcast lastig te meten aangezien een offline handeling gekoppeld moet worden aan een luisteraar. Middels couponcodes of vanity URLs (= verkorte link voor product/dienst) kom je een eind. Hoewel die couponcodes en vanity URLs ook gedeeld kunnen worden onder mensen die niet naar de podcast geluisterd hebben. Dus helemaal zuiver krijg je de cijfertjes voor je onderzoekje nooit.
# Dat brengt me bij deze tweet die ik van de week tegenkwam:
Het verwijst naar het blog van Tadek Solarz, de directeur van de DGA Creative Marketing Group Nederland. Tadek pleit voor het met een korreltje zout nemen van de cijfers en het advies van anderen:
De boekenwinkels puilen uit met management- en strategieboeken. Het internet staat vol met how to’s. Zelfs een artikel met als onderwerp dat de meeste productintroducties falen, wordt afgesloten met een advies hoe het wel moet. Je kan putten uit een legioen aan marketeers, strategen, coaches, adviseurs en consultants. Eenieder met zijn of haar eigen idee hoe je succes moet creëren. Slechts bij hoge uitzondering blijkt een succesmarketeer bij verschillende bedrijven tot vergelijkbare resultaten te kunnen komen. Er zijn geen toverstokjes.
Met dit als afsluiter:
Dit blog is geen pleidooi voor het verwerpen van alles wat we van marketingwetenschap weten want dat is veel. Het is een pleidooi voor het hervinden van een evenwicht, een evenwicht waarin creativiteit meer vanzelfsprekend hand in hand gaat met wetenschap. Wil je kansen creëren dan moet je verschil maken.
De creatieve sector is de afgelopen twintig jaar gemarginaliseerd en je zou wellicht kunnen stellen dat de sector dat aan zichzelf te danken heeft. Wellicht. Het kan ook zo zijn dat we op zoek naar zekerheid steeds meer zijn geen vertrouwen op de magie van getallen terwijl de werkelijkheid laat zien dat we ondanks een overweldigende hoeveelheid data in de verste verte nog niet in staat zijn om succes te voorspellen.
Onze eigen creativiteit is vaak belangrijker dan de getallen. Cijfers kennen immers geen passie.
# Minister Slob reikt op 25 maart de Gouden NL Award uit, een uitreiking voor de beste producties van de regionale omroepen. De jury bevat een podcastbekende: Botte Jellema. En de hoofdrol wordt dit jaar ingenomen door de podcast:
Hoofdrol voor de podcast
Juryvoorzitter Rein Tolsma: “De jury mocht zich dit jaar buigen over meer dan 70 inzendingen in maar liefst zeven categorieën. Ook deze keer zagen we weer meeslepende documentaires en indringende radio- en televisieprogramma's. Met dit jaar duidelijk een hoofdrol voor de podcast, waarvan drie topproducties zijn ingezonden waar de jury met bewondering en waardering naar heeft geluisterd. Ook opvallend dit jaar is de inzending van diepgravende producties, zowel online als voor radio en TV, waaruit blijkt dat regionale omroepen ook met onderzoeksjournalistiek hun kijkers en luisteraars willen bedienen.”
# Ik constateerde onlangs grote verschillen in de top-zoveellijstjes van Spotify en Apple Music. Nieman Lab constateert iets soortgelijks. Zo blijken de Apple-luisteraars dol te zijn op nieuws terwijl de Spotify-luisteraars voorkeur geven aan humor. De Deezer-gebruikers lijken al helemaal geen flikker om het nieuws te geven.
Ik vraag me af of die lijstjes zin hebben. Of nee ik weet het antwoord al: die lijstjes hebben geen enkele zin. Het zegt niets, baks nado over de populariteit, laat staan (wat veeeel belangrijker is!) de impact die een podcast heeft.
# Antenna Reports stopt ermee. Het was een aardige tool die je een indruk kon geven van het aantal abonnees van een podcast. Ik noemde ze onlangs nog in Podpraat #153. Kort daarop ontving ik deze email:
Hi,
(...)
With Reports we haven't found a way to make that product sustainable and accurate enough to deliver something relevant for you.
Thus, we have decided to stop our Reports product today. You will not receive new email from Reports anymore.
Our mission haven't stopped though.
We still want to help podcasters better manage their audio content.
We're working on a new product around our analytics tool that we hope to launch soon.
Stay tuned!
Mat & Max, Antenna co-Founders
# In opdracht van het Nederlands Letterenfonds organiseert het Podcastnetwerk in februari 2020 een pilot workshopreeks ‘literair podcasten’. De verslagen van die bijeenkomsten zijn hier te lezen:
# Interessant verschijnsel: Podcasts op Spotify en dergelijke met coverversies van hitsongs die behoorlijk de aandacht trekken. Vaak heeft de gebruiker het niet eens door en denkt dat 'ie naar muziek luistert want de podcast bevat namelijk alleen maar losse tracks. Dit doet men om copyrightgeneuzelgelazer te vermijden. Men verdient er geen zak aan maar het is natuurlijk wel een geinige tegendraadse methode om zo die slangenkuil met het naampje muziekindustrie te omzeilen. Pitchfork brouwde er een artikel van.
# Je kunt nu rechtstreeks vanuit de app van SoundCloud uploaden. En zo aan de foto te zien kun je dat zelfs liggend vanaf een zwemplank doen (zucht!):
# Spotify stelt je in staat om nu ook een trailer voor je podcast te uploaden.
# TV-mannetje Conan O'Brien heeft nu ook succes met een podcast. "We’re finding out that people prefer not seeing my face."
# Jinek is inactief:
Een klein jaar geleden was het nieuws om een los artikeltje aan te wijden:
De kijkcijfers bij RTL zijn niet om over naar huis te schrijven. Ik zou zeggen: RTL activeer die podcast maar weer en de kijkluistercijfers zullen omhoog gaan. Per saldo dus meer aandacht voor Jinek. Zou ik ook dankbaar gebruik van maken. Ik kijk meestal naar Op1 maar zou dan wel de podcastversie van Jinek gaan volgen.
# Branded Podcasts voor elk bedrijf? Volgens Talk Shoe zou elk bedrijf er eentje moeten maken en wel hierom:
# En als je het wat ruimer ziet dan doen musici hier ook aan mee. Zij branden zich middels een eigen podcast om zo hun waar direct naar hun fans toe te brengen. Als anderen het niet voor je doen dan kun je het maar beter zelf doen! Ze hebben eigenlijk geen andere media nodig want dankzij de podcast zijn zij hun eigen zender geworden. Lees daarom dit toffe stuk van Cherrie Hu.
# De Shure SM7B microfoon wordt veel gebruikt voor podcasting (lees: kuddegedrag). Hij heeft een niervorming richtingsgevoelig membraan wat ervoor zorgt dat deze mic relatief ongevoelig is voor omgevingsgeluid. Handig als je in een niet-droog klinkende omgeving werkt. Er kleeft een groot nadeel aan deze microfoon: hij ruist als Scheveningen bij nacht. Meer dan zijn veel goedkope broertje en zusje de Shure SM58 en SM57 (mijn favoriet indien voorzien van windkap en dubbel popfilter). Ook die mics hebben overigens eenzelfde niervorming richtingsgevoelig membraan.
De ruis wordt veroorzaakt doordat deze microfoon een zeer zwak signaal afgeeft waardoor je de voorversterker behoorlijk moet opendraaien en waardoor zodoende de ruis ook toeneemt. Maar een interessante vraag die daar bovenop komt: hoe zit het met de self-noise van de microfoon? Ruist die SM7B van zichzelf misschien ook behoorlijk? Het antwoord daarop is: ja.
Als je net zo'n grote audio nerd bent als ondergetekende, check:
# Mijn podcastaflevering mondde uit in een lezing:
Tot zover, de mazzel!