Kijkcijfers, hoe werkt dat?
Toevallig kwam ik in de nieuwsbrief van Jeroen Verkroost een linkje naar een artikel tegen hoe SKO de kijkcijfers meet. Heeft geen kontje met podcasting te maken, ik weet het. Maar geeft wel inzicht in hoe ze in televisieland de handel meten.
Spotify pakt marktdeel van Apple af
Apple heeft het nakijken, Spotify wint aan populariteit en snoept een steeds groter wordend marktaandeel van Apple af. Bijvoorbeeld in Duitsland, zo berichtte Podnews onlangs. Spotify is daar goed voor 34.4% van de markt (gemeten eind 2019) versus 35.9% dat Apple pakt.
Deze cijfers zijn het gevolg van een samenwerking tussen zebra-audio.net en de podcast-hostingservice Podigee.
95.5% of podcasts are consumed via an app instead of a web player.
Dit is ook iets dat ik ondervind met mijn VERVORMER, het merendeel beluistert de podcast via een podcastapp. Hoewel de verhouding lager ligt dan 95% in mijn geval. Mijn podcast wordt redelijk veel (ong. 30%) via de SoundCloud-player op de website beluisterd. Ik verbind er (nog) geen serieuze conclusies aan aangezien mijn podcast op dit moment nog wat te weinig luisteraars trekt om er echt grote conclusies aan te verbinden.
Wat concludeert het NLO?
De AudioMonitor 2019 van het Nationaal Luister Onderzoek is bekend. De methode die men hanteerde was een vragenlijst die onder ruim 20.000 respondenten (aselecte steekproef) rond ging.
Opvallendheden uit het rapport:
Vanaf slide 22 gaat het rapport in op de cijfers van podcasting, waarbij het woord 'nieuw' tussen haakjes vermeld wordt. Dat werd tijd!
1 op de 3 van de respondenten luistert weleens naar podcasts
ruim een kwart van de respondenten is geabonneerd op podcasts (= 8% van de bevolking boven de 13 jaar)
meerendeel beluistert de podcasts tussen 18.00 en 24.00 uur
74% beluistert podcast thuis
muziekpodcasts zijn het meest populair (opvallend!): 44%
Hoe moet ik mijn podcasts meten?
Wie een website heeft weet dat het een eitje is om de statistieken via bijvoorbeeld WordPress of Google Analytics te achterhalen. Voor een podcast ligt het meten een stuk lastiger. Met name omdat een podcastapp nieuwe afleveringen in principe automatisch zal downloaden zonder dat de maker te weten komt of deze afleveringen ook daadwerkelijk afgespeeld zullen worden en zo ja, volledig of misschien ten dele? En misschien worden sommige afleveringen wel meer dan één keer beluisterd. Om dit precies te meten moet je over de data van de apps beschikken. Apple en Spotify bieden inmiddels die data.
De IAB Podcast Measurement (PDF) die oa Podtrac gebruikt en NLO ook gaat gebruiken heeft een paar oplossingen voor de problemen gevonden. Hun manier van meten is de standaard voor podcasts. Dus dit zijn cijfers die je kunt verstrekken aan adverteerders en grote sponsoren.
Wat wel een beetje mal van Podtrac is, is dat het nog altijd gebruikt maakt van Flash om de grafieken mee weer te geven. Flash is sterk verouderde webtechniek. Ik heb dit jaren geleden al te kennen gegeven aan Podtrac maar er is nog altijd geen HTML5-versie van de grafieken. Dat terzijde.
Daarnaast levert het Pro-account van SoundCloud ook uitgebreide statistieken. Die leveren naast informatie hoevaak op de RSS-feed jouw podcast gedownload is ook cijfers over het gebruik van de geweldige SoundCloud-player en goeie demografische informatie.
De feed die SoundCloud voor mijn podcast genereert heb ik voorzien van een prefix van Podtrac. Dit zorgt ervoor dat Podtrac elke download of stream op basis van de RSS-feed zal meten.
Daarnaast zul je om een gedetailleerd beeld per app/podcast-catcher te krijgen, moeten inloggen op:
Google Podcast Portal (is nog niet in Nederland beschikbaar en let ook even op de vreemde naam: Google Play Music Podcast Portal ?!?!)
Tot zover. De mazzel!