Goed nieuws, we zijn op de luistercijfer-barometer met vier procentpunten gestegen. Tenminste als we het Nationaal Media Onderzoek (NMO) mogen geloven.
Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Via deze organisaties zijn alle grote Nederlandse media-exploitanten en omroepen betrokken, alsmede de bond van adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA).
(bron: over NMO)
Zij publiceerden onlangs de 2023 editie van NMO Mediatrends op basis van 3100 luisteraars. Hoewel NMO die 3100 beschouwt als een representatieve steekproef, het gedrag van de 17,5 miljoen Nederlanders valt daaruit natuurlijk nooit voor de volle 100% af te leiden.
Het onderzoek keek overigens ook naar het kijk- en leesgedrag maar dat laat ik in mijn betoog achterwege.
De grootste populariteit van podcasts is zichtbaar in de leeftijdsgroep van 20-34 jaar, waar 39% aangeeft dat ze wel eens naar podcasts luisteren.
Ik vind dit vaag want wat wordt er verstaan onder ‘wel eens’? Is dat eens per week, eens per maand, eens per jaar?
Hierdoor valt het percentage voor radio ook veel te hoog uit. Want natuurlijk luisteren er velen ‘wel eens’ naar de radio. Het is immers een gedeelde activiteit die men bijvoorbeeld gezamenlijk in de auto, in de huiskamer of bijvoorbeeld op het werk doet. Dit zo zwart/wit afzetten tegen de podcast dat een private activiteit is, geeft een verkeerd beeld.
In het rapport duidt men Spotify aan met de term onlinemuziekdienst. Echter, Spotify wordt niet alleen gebruikt voor muziek maar ook voor het beluisteren van podcasts. De aantallen voor het gebruik van Spotify die in het rapport worden gegeven bevatten dus zowel muziek- als podcastluisteraars, appels en peren dus.
Opvallend vind ik dat het gebruik van Apple Music ongeveer gelijk is aan dat van SoundCloud.
Wat aan dit overzicht ontbreekt is het gebruik van podcast-apps zoals Apple Podcasts. NMO had er beter aan gedaan om het luistergedrag voor muziek en podcasts als twee op zichzelf staande activiteiten te onderzoeken.
Ons vakgebied podcasting vraagt om een beter onderzoek dan wat het NMO nu aan ons presenteert. Dit is slecht voor de sector omdat we nu met percentages opgescheept zitten vol appels en peren die een totaal vertekend beeld van de werkelijkheid geven.