Hier zijn 'Het verraad van de Jordaan' en 'Ben ik beter af bij een psycholoog van kleur?'
Na een boel muisbewegingen kan ik de opbrengst hiervan naar buiten brengen: twee verse audiodocumentaires in podcastvorm
Het verraad van de Jordaan
Het verraad van de Jordaan is een podcastserie waarvoor ik de eindmontage, het sounddesign en de mixage doe. Het is het persoonlijke verhaal van Stephanie Biesheuvel die in haar familiegeschiedenis dook en erachter kwam dat zij fout waren in WOII. Ze stuitte zelfs op een krantenartikel waarin haar overgrootvader genoemd wordt als de mogelijke verrader van Anne Frank. Nogal een verhaal dus!
Het fijne aan deze productie is ook dat Annegriet Wietsma de eindredactie en begeleiding verzorgt. Met Annegriet werkte ik al eerder samen, vorig jaar voor de serie De zwembadclub. De voormontage ligt in handen van Timo Vorstenbosch en Darius Timmer componeerde de prachtige muziek.
De eerste twee afleveringen zijn te beluisteren in alle podcastsapps. De gehele serie is te beluisteren via de Podimo-app. Ga naar https://podimo.nl/hetverraadvandejordaan/ en luister de eerste 30 dagen gratis.
Ik zie dat we in de populariteitslijst van Apple Podcasts vandaag (16 nov 2024) op nummer 22 staan. Dus dat gaat lekkâh.
Hier is de trailer:
Ben ik beter af bij een psycholoog van kleur?
De makers van NRC Vandaag, waar ik er dus één van ben, zijn sinds eind mei dit jaar begonnen wat langere documentaires voor de zaterdagen te maken. Voor de aflevering van vandaag, zaterdag 16 november 2024, verzorgde ik de mixage.
Het is een zoektocht van mijn Vandaag-collega Gabriella Adèr en NRC-journalist Jamila Meischke naar culturele sensitiviteit in de spreekkamer van de psycholoog.
NRC-journalist Jamila Meischke voelt zich onbegrepen door haar witte psycholoog, die haar ervaring als Nederlander met een migratieachtergrond niet lijkt te begrijpen. Ze vraagt zich af: zou ze beter af zijn bij een psycholoog van kleur? Of zou elke psycholoog zich in iedere culturele achtergrond moeten kunnen inleven? Een zoektocht naar culturele sensitiviteit in de GGZ.
Gabriella Adèr monteerde de aflevering in Adobe Audition. Vervolgens nam ik het over in Reaper en mocht ik met wat modernistische CPU-sleurpende machine learning of AI te noemen plugins de boel afmixen.
Mijn aanpak
Een methodiek qua sounddesign die ik er al een tijdje op nahoud is om de roomecho uit oorspronkelijke opnames flink te verminderen.
Tijdens het gesprek is het misschien niet echt opgevallen. Maar als je de opnames terugluistert lijkt het alsof het gesprek in een galmende badkamer werd opgenomen. Dat komt omdat tegenwoordig op de vloeren laminaat of andersoortig glad en hard materiaal ligt. En de muren van beton zijn veelal slechts voorzien van een verflaag. Qua geluidsabsorptie: nada, nul. Ik ben nog van de generatie houten vloeren, dikke vloerkleden, grote boekenkasten en dik behang. Dat klinkt (en woont) echt veel beter. Mijn studioruimte klinkt zo. Kurkie droog.
Ook het gebruik van iZotope Voice De-noise, dat ik eigenlijk op alle tracks toepas, zorgt voor een wat droger geluid.
Maar wat ik ook soms doe, dit heb ik in het 'Het verraad van de Jordaan' flink toegepast, is de opname voorzien van een beter klinkende roomecho. Hiervoor verwijder ik de roomecho uit de oorspronkelijke opname en voeg er mijn eigen “Virtuele Huiskamer” aan toen.
Die Virtuele Huiskamer is stereo, wat ervoor zorgt dat bepaalde frequenties iets harder resoneren in het linkerkanaal en anderen juist in het rechterkanaal. Hierdoor krijgt een mono signaal de ruimtelijkheid van stereo. Zodoende kun je een stem dus echt in een nieuwe ruimte plaatsen. In het 'Het verraad van de Jordaan' kun je dit effect heel duidelijk horen als je erop let.
In de aflevering ‘Ben ik beter af bij een psycholoog van kleur?’ heb ik dit overigens niet gedaan, hiervoor heb ik gekozen om de roomecho gewoon zoveel mogelijk te verwijderen en alle reportage audio in mono te laten. Zo zie je dat elke podcast om een andere aanpak vraagt.
Voor velen is dit geneuzel en zij zullen het misschien ook niet horen en voelen. Maar voor mij is het de kers op de taart om een beter geluid te ontwerpen. De-Noise en De-Reverb middels moderne plugins leveren mogelijkheden op die voorheen niet mogelijk waren. En zoiets daagt mij dus uit om creatief in te zetten. Ik kan anno nu een hoop dingen fixen waar ik een jaar of twee nog van had gezegd ‘heel jammer van die opname’.