Editing/montage (van een podcast)

De editing van een podcast is een vak apart. Het kan een podcast maken of breken. Je moet gevoel voor storytelling hebben, weten wat timing met het verhaal doet, rekening houden met de dictie van de stemmen, de toegevoegde waarvan van muziek en sounddesign begrijpen. Dat alles moet samensmelten, of wat mij betreft beter gezegd, want ik kom uit de muziek: samen swingen.

Goede editing valt niet op. Als het goed is klinkt het volkomen normaal. De editor heeft zich uitgesloofd, is misschien duizend doden gestorven, maar dat moet je niet horen. Ook al zit de productie vol minuscuul knip- en plakwerk. Het is prachtig als de luisteraar dat allemaal niet doorheeft. Dan is de missie geslaagd.

Ik, Marco Raaphorst, lever editing als professionele dienst. Deze dienst lever ik inclusief mixage en mastering. Dus daar waar je op Podpraat editing of montage leest, bedoel ik eigenlijk: editing/montage + mixage + mastering.

Wat houdt editing precies in?

De complexiteit en het tijdsbeslag van het editen is helemaal afhankelijk van het type productie. Zo kan een goed interview vaak met minimale editing volstaan. Podcasts die meer opnamelagen bevatten, interviews uit diverse sessies, met meerdere personen, met veel aanvullende achtergrondgeluiden, muziek en sounddesign, kostten veel meer tijd.

Stel je voor dat je het een en ander opgenomen hebt. Misschien een lang interview van anderhalf uur. Of je hebt diverse interviews opgenomen die samen een verhaal moeten gaan vormen. Een belangrijke vraag dan is: heb je genoeg materiaal om daar een verhaal mee te bouwen? Het is niet handig om er tijdens de editing achter te komen dat het verhaal nog te zwak is en je nog aanvullend materiaal zult moeten gaan opnemen. Er is een uitzondering: de voice-over. Naar mijn idee kun je de voice-over pas gaan opnemen zodra de editing staat.

Daarnaast is het ook handig als je voordat je aan de editing begint al enigszins een idee hebt over de vorm:

  • Op welke manier wordt het verhaal verteld? Neemt een voice-over de luisteraar aan de hand mee? Of wil je juist zo min mogelijk gaan verduidelijken via een voice-over?
  • Gaan de geïnterviewden op elkaar reageren?
  • Heb je een idee hoe je muziek, sounddesign en/of achtergrondgeluiden wilt gaan inzetten?
  • En als je in 1 regel zou moeten vertellen waar het verhaal over gaat, wat zou je dan zeggen?

Des te meer jij weet wat je precies met het opgenomen materiaal wilt doen, des te effectiever en efficiënter zul je tijdens de editing te werk kunnen gaan.

Voice-over ruimte

Naast mijn editingruimte beschik ik over een droogklinkende plek voor het inspreken van voice-overs.

Scenario’s

Er zijn een paar scenario’s denkbaar:

  • scenario 1: samen met de klant edit ik de productie;
  • scenario 2: de klant doet zelf de editing maar heeft mijn hulp nodig bij het mixen van die sporen/kanalen in combinatie van muziek en/of aanvullende geluiden;
  • scenario 3: de klant wil dat ik hem/haar bij de editing op zijn/haar lokatie assisteer.

Als de klant een prima editing heeft gemaakt maar twijfelt over de verstaanbaarheid en luidheid van sommige fragmenten dan is het aan te raden om de editing/mix door mij te laten masteren. Deze dienst wordt geleverd als een afzonderlijke dienst, zie mastering (van een podcast).

Ik beschik over apparatuur om CD’s te rippen en audiostreams mee op te nemen. De klant moet zich wel realiseren dat er meestal auteursrechten gelden op het gebruik van muziek en geluid van derden. Ik heb redelijk veel verstand van deze rechtenkwesties, dus kan daarin adviseren.

De editing kan ik geheel online afhandelen. Ik werk met Google Docs voor het script en gebruik Zoom in hoge audiokwaliteit om de editing te kunnen tonen aan de opdrachtgever voor overleg.

Voorbeeld

In opdracht van Soundtreks verzorg ik de montage en mixage van de podcast De Bijsluiter. Samen met Michiel van de Weerthof verzorg ik hiervoor ook de muziek (compositie, instrument en opnames).


Klinkt dit interessant en wil je meer weten?