reactie 0

NLO luistercijfers: 5 miljoen podcast luisteraars in Nederland!

Inmiddels luisteren bijna 5 miljoen mensen naar podcasting, waarvan een kwart een abonnement heeft op een of meerdere podcasts. De podcasts worden veelal via muziekdiensten beluisterd (38%) of via de app of website van een radiozender (33%). De luisterplaats is vooral thuis (74%); men luistert vooral in de avonduren. De gemiddelde luistertijd per sessie bedraagt 41 minuten.

Frans Kok, directeur NLO over de recente resultaten van de AudioMonitor: “De digitale transformatie is op alle fronten goed zichtbaar in het audio ecosysteem. Luisteren via de smartphone, ontvangst via DAB+ en abonneren op podcasts zijn daar goede voorbeelden van. We constateren dat live radio met afstand de grootste luisteractiviteit is en dat het aandeel op niveau blijft. De digitale transformatie zorgt voor marktgroei en gaat niet ten koste van het live radioluisteren.”

‘Audioconsumptie groeit’ – Nationaal Luister Onderzoek
reactie 0

Kom naar mijn Vondel College over Podcasting 2.0!

Woensdag 11 september 2019 zal ik in Vondel CS, het Media & Cultuur LAB van AVRO/TROS, 2 korte lezingen over podcasting geven: 1. in 10 minuten het podcastlandschap schetsen en 2. in 10 minuten in vogelvlucht de techniek doornemen (over hosting, een geschikte audiorecorder, editing software, waar je op moet letten als je je eigen stem wilt opnemen enz).

Naast mij zullen er ook diverse andere sprekers zijn, zoals Misha Blok van AVRO/TROS, Thomas Rueb van NRC Vandaag en Lieke Malcorps van Dag en Nacht Media.

Tijd: 17:00 – 19:00. Entree: 5 euro, inclusief 1 drankje.

Voor meer informatie en het bestellen van tickets, klik hier! En zie ook het Facebook Event.

Dit is de poster:

reactie 0

Stilte! Podcast recording!

Hajo Magré van Audiodroom bouwde van de week een lichtbak voor podcasting. Dat vroeg om een interview. Waarvan akte.

Waarom heb je deze lichtbak gemaakt?

Hajo: Ik heb hem gemaakt op verzoek van een opdrachtgever waarbij ik op een congres op een dag een aantal afleveringen van een podcast ga opnemen. Pas in november trouwens. Er komt daar een soort podcast-stand, en daarbij riep men: “Dan willen we zo’n knipperende On Air lamp!”. Die zijn op zich wel te vinden op Etsy en Ali Express, maar niet van dit wat grotere formaat en niet met de juiste tekst. Dus ben ik het zelf gaan bouwen – ook als een soort zomerproject, als er wat minder ander werk ligt. De uiteindelijke tekst werd natuurlijk niet “On Air” – de opdrachtgever was het met me eens dat dat voor podcast nou juist wat raar is 😀

Wat ga je ermee doen?

Hajo: Uiteindelijk heb ik hem als huurobject op de offerte voor de opdrachtgever gezet. De box blijft dus eigendom van Audiodroom, zodat hij eventueel vaker bruikbaar is dan voor dit ene congres. Dat betekent dat iedereen die een podcastopname met publiek gaat doen – of een andere mooie reden heeft – hem kan huren. Tegen welke voorwaarden? Dat je hem zelf in Haarlem komt (of laat) ophalen en terugbrengen, dat hij compleet en werkend terugkomt en qua financiële vergoeding: wat je het waard vindt en wat je kunt missen. Om een indruk te geven: de investering was ongeveer 250 euro aan materiaalkosten en ongeveer 4 dagen werk (dat viel – zoal altijd – nog wel tegen trouwens, haha).

Ga ik er nog meer maken?

Hajo: Ik weet niet of dat nodig is: de lichtdoorlatende plaat is verwisselbaar. Zo’n plaat kan bedrukt worden met elk denkbare logo of tekst, in full colour. Dus met een andere plaat erin kan deze lightbox helemaal naar wens gemaakt worden – tegen de maakkosten van die plaat. Als er een dag komt dat ik aan een exemplaar niet meer genoeg heb, ga ik nog wel eens klussen!

Leuk toch?

Voor meer foto’s van de lichtbak en aanvullende informatie, check: www.audiodroom.nl/podcast-recording-lightbox/

reactie 0

Kom naar mijn workshop op het Podcastfestival 2019: Leren afmixen voor gevorderden

Op het Podcastfestival (Tolhuistuin Amsterdam Noord), 28 september 2019, zal ik een workshop ‘Leren afmixen voor gevorderden’ verzorgen.

Tijdens de workshop zal ik laten zien en horen hoe je een podcast mixtechnisch naar een hoger niveau kunt tillen.

Zoals de titel al aangeeft, deze workshop is bedoeld voor gevorderden. Voorkennis over monteren is dus vereist. Je moet bijvoorbeeld al weleens gemonteerd hebben in Garageband of Audacity en je zit ermee dat je niet goed kunt inschatten wanneer iets te hard of juist te zacht klinkt. En ook vind je het gebruik van EQ (toonregeling), compressie en limiting misschien raadselachtig. Waarschijnlijk is het goed toepassen van crossfades ook nog een brug te ver voor je.

Ik ga proberen die brug weg te nemen. Breng gerust een laptop met jouw favoriete editing software mee. Wat ik zal laten zien en horen kun je in de meeste editing software namelijk toepassen. Mijn persoonlijke voorkeur qua software is misschien de jouwe niet en daar houd ik dus rekening mee.

Voor mijn workshop heb je een apart kaartje én een algemeen festivalkaartje nodig.

Koop je kaartje ‘Leren afmixen voor gevorderden’ op Eventbrite.

reactie 0

De esthetiek (van een podcast)

“Het gaat om de inhoud!”

Het is een veelgehoord cliche. Natuurlijk is de inhoud belangrijk, maar hoe die inhoud wordt gebracht is minstens zo belangrijk.

Een verhaal dat onverstaanbaar klinkt of met een irritante stem wordt verteld komt totaal anders over dan een zorgvuldig gekozen vertelling. Timing is daarbij van belang, dictie en sfeerverhogende elementen zoals sounddesign en muziek.

Of misschien wil de podcastmaker het rauw en “puur” houden. Maar ook dat zijn esthetische keuzes. En puur zet ik tussen aanhalingstekens omdat een opname nooit puur, echt, kan zijn. Je grijpt altijd in de werkelijkheid in en zet het als podcastmaker naar je hand.

Zoals televisie, maar dan anders

VPRO Zomergasten, het decor, de beelden die op de achterwanden geprojecteerd worden, de caravan als vloer die half onderwater staat, de specifieke tafel met specifieke stoelen daar weer bovenop en de belichting: ze bepalen de sfeer van het programma.

In elk tv-programma wordt door dat soort vaste visuele elementen de sfeer bepaald. Maar hoe kun je dat in een podcast zonder visuele elementen voor elkaar krijgen?

Laat ik een voorbeeld onder de loep nemen. De prijswinnende podcast De Brand in het Landhuis van de NTR. Een podcast die gemaakt werd door acteur, schrijver en podcastmaker Simon Heijmans.

Je kunt duidelijk horen dat hij acteur is want zijn voice-overs zijn uitstekend, hij spreekt met een uitstekende dictie en speelt de betrouwbare rol van reporter en verteller. Hij draagt niet zomaar de tekst voor, hij neemt de luisteraar echt mee in zijn verhaal.

Er is uitstekend gebruik gemaakt voor sounddesign en muziek dat het verhaal een kader geeft. De editing zit goed in elkaar, er zit lucht in, pauzes die vallen zijn net zo belangrijk als momenten waarop er gesproken wordt. Het benadrukt de dramatiek zonder dat het er te pathetisch van wordt, de effecten zijn subtiel en nooit overdadig. Deze sterk gekozen elementen zorgen samen voor een unieke sfeer, het geluidsdecor dat de podcastreeks bepaalt.

Een goed gestileerde podcast herken je binnen een paar seconden. Of het nu om een documentaire gaat zoals De Brand in het Landhuis of om een tafelgesprek, de luisteraar vindt het prettig als hij of zij de sfeer direct herkent, als het bekend aanvoelt. Daarom is het zo belangrijk om die vorm van te voren goed uit te werken, want het is de vorm waar je als podcastmaker voor lange tijd aan vast kunt houden.

Chris Bajema van Man met de microfoon heeft weleens in een interview verteld dat hij een jaar lang heeft nagedacht voordat hij de vorm van zijn podcast vond en ermee aan de slag kon gaan. Logisch, want het goed uitdenken van zoiets kost een boel tijd. Ik raad alle podcastersmakers aan de tijd hiervoor te nemen want grote kans dat je het dan ook langer vol zult houden.

Behoefte aan structuur

Toch pakte Botte Jellema van de podcast Eeuw van de Amateur het juist heel anders aan. Die begon gewoon. Hij vroeg zich de eerste paar seizoenen heel veel dingen af, wat hij met die podcast zou kunnen, of het een vaste vorm zou moeten krijgen enzo verder. De luisteraars nam hij mee in zijn persoonlijke zoektocht. Gaandeweg ontstond er een vaste vorm: het keukentafelgesprek “over alles” samen met fotostripmaker Ype Driessen en schrijfster en cabaretier Paulien Cornelisse.

Toch is het gegeven dat Botte in het begin geen format had, maar er wel naarstig naar op zoek was, een format op zich. Ieder mens heeft nu eenmaal behoeft aan structuur, is op zoek naar vaste patronen. Of je nu luisteraar of maker bent. Onze hersenen gaan er automatisch naar op zoek. Wij gaan zelfs patronen herkennen in dingen die niet als zodanig bedacht zijn.

Luisteraars snakken naar vorm. Podcastmaker, je weet wat je te doen staat!

reactie 0

Geld verdienen met je podcast? Petje.af is de Nederlandse Patreon

Een mooi model voor het steunen van creatieve makers is Patreon, een Amerikaanse service voor het maandelijks of per productie stimuleren. Het komt uit de koker van Jack Conte die groot succes op YouTube kreeg maar al snel zijn bezwaren kenbaar ging maken in lezingen. Zijn boodschap: de ratrace op YouTube om via advertenties geld te verdienen is niet vol te houden. En zodoende verzon hij Patreon, een service voor makers om zich door hun fans financieel te laten ondersteunen. En dat werd al snel een groot succes.

Naast veel YouTubers zijn op Patreon ook veel podcasters actief die zich dankzij die service meer dan uitstekend in hun levensonderhoud kunnen voorzien. En dat willen wij in Nederland natuurlijk ook!

Daar is nu een Nederlands antwoord opgekomen en die heet Petje.af.

Nadelen van Patreon?

Voor Nederlandse fans en makers kleeft er een groot nadeel aan Patreon: het is niet mogelijk om met iDEAL te betalen. Daarnaast is de site geheel in het Engels opgemaakt en gebaseerd op Amerikaanse wetgeving. Qua boekhouding is dat niet zo handig.

Wat ik wil is simpel: voor mijn klanten 21% BTW in rekening brengen zodat dit boekhoudkundig eenvoudig te verwerken valt. Bovendien kunnen op die manier zakelijke klanten de BTW via hun aangifte ook weer terugvorderen.

De podcast Gitaarmannen heeft een account op Petje.af en de Wilde Haren podcast maakt er ook gebruik van. En ik ben maak er met mijn podcast VERVORMER inmiddels ook gebruik van. En ook voor Podpraat leek mij de mogelijkheid om Podpraat via Petje.af te ondersteunen ook heel geschikt. Met name voor de lezers van mijn wekelijkse nieuwsbrief en volgers van het blog.

Petje.af werkt super eenvoudig

Het aanmaken van die twee pagina’s voor Podpraat en VERVORMER verliep heel soepel en snel. Binnen 24 uur was alles ingesteld en goedgekeurd, inclusief het betalen via iDEAL. Top!

Meerdere pagina’s op 1 inlog

Heel goed van Petje.af is dat je op basis van één account meerdere pagina’s kunt aanmaken die je via die enkele inlog allemaal kunt beheren. Patreon voorziet hier niet in, jouw inlog is gekoppeld aan slechts een enkele pagina. En dus zul je voor elke podcast of service een apart Patreon-account moeten aanmaken. Petje.af doet dat dus beter.

Pakketten

Petje.af biedt net als Patreon de mogelijk om de supporter per maand, per jaar of per publicatie te laten betalen. Dat laatste is bijvoorbeeld heel handig voor podcasts die bijvoorbeeld onregelmatig uitgegeven worden. De supporter is dan geen geld kwijt voor maanden waarin er niets gepubliceerd wordt.

Daarnaast kun je de mogelijkheid bieden om eenmalig te doneren met een bedrag naar keuze. Super slim!

Die fans, jouw supporters, kun je via Petje.af exclusieve content sturen. Ook kun je een chatgroep starten en/of ze via mailings unieke content aanbieden.

Doel stellen

Je kunt een doel instellen, bijvoorbeeld om 100 afgenomen petjes behalen. Of om een specifiek bedrag te behalen. Dit kun je al dan niet weergeven openbaar, op jouw pagina.

Wat kost het?

Petje.af kost niets. Pas als je geld verdient gaat er 12% van de inkomsten af. Dat is gelijk aan wat Patreon Premium kost. Daar bovenop komen nog de kosten die Mollie rekent voor elke transactie. Zo rekent Mollie €0,29 voor elke iDEAL transactie. Dus stel je vraagt 2 euro per publicatie of per maand dan levert het aan inkomsten het volgende op:

inkomsten2,00
– kosten Petje.af0,24
– kosten iDEAL0,29
– 21% BTW0,35
winst1,12

Om Petje.af te kunnen gebruiken moet je een account bij Mollie aanmaken. Daarvoor heb je een KVK-nummer nodig. Het aanmaken van een Mollie-account gaat heel eenvoudig en Petje.af geeft handige tips voor hoe je dat kunt doen. Je hebt daarbij ook de keuze om aanvullende betaalwijzen zoals PayPal en betalen met creditcard toe te voegen.

De voordelen ten opzichte van Patreon heeft Petje.af overigens in een handig overzicht gezet.

Alternatieven?

Er is een Nederlands initiatief dat er een beetje op lijkt: Backme. Zij hebben (nog) geen handige website waarop iedereen zich kan aanmelden, de aanvragen gaan 1-op-1 per email.

Een andere mogelijkheid is wanneer je gebruik maakt van WordPress weblogsoftware daar via Woocommerce een plugin voor membership aan toe te voegen. Hiermee kun je alles in eigen hand houden en kun je per saldo meer verdienen (de 12% die Petje.af rekent kun je dan in eigen broekzak steken). De membership-plugins echter brengen ook kosten met zich mee, want ze zijn niet gratis.

Ik werk nu een paar dagen met Petje.af en het voelt als een prettige en solide service. Pas als ik de eerste supporters binnen heb voor VERVORMER of Podpraat kan ik een echt goed beeld gaan vormen. Dus dat hou je nog van mij te goed. Voor nu, check Petje.af!

reactie 0

Google indexeert podcasts, dit is wat je moet weten

Google is sinds april 2018 begonnen met het indexeren van podcasts voor Google Search. Hierdoor worden podcasts in Google Search (lees: google.nl, google.com en dergelijke) in alle browsers getoond met afspeelknopjes waardoor de podcasts direct vanuit de zoekresultaten af te spelen zijn. Zo levert een zoekactie op basis van ‘serial podcast’ in Google.nl het volgende op:

Nederlandse podcasts worden nog niet geïndexeerd door Google

Het goeie nieuws is dat deze resultaten met afspeelknopjes ook op de smartphone zo getoond worden. En naast alle browsers worden deze podcasts ook geïndexeerd voor:

Het slechte nieuws: zover ik kan nagaan wordt nog geen enkele Nederlandse podcast hiervoor geïndexeerd door Google. Ook is mij onbekend waneer Google daarmee gaat beginnen.

En het is ook een beetje slecht nieuws dat Google op de afspeelpagina in de zoekresultaten van de podcast geen mogelijkheden biedt om een podcast te volgen/abonneren. Misschien dat dit er in de toekomst wel bijgebouwd gaat worden. En grote kans dat Google dan alleen haar eigen Google Podcasts app als abonnementservice zal aanbieden. Maar misschien ook niet. Kwestie van afwachten.

We kunnen natuurlijk wel alvast onze podcasts podcast-SEO-ready maken zodat die podcasts, zodra dit in Nederland mogelijk wordt, gelijk goed geïndexeerd zullen worden. Google heeft hiervoor duidelijke Guidelines opgesteld die we kunnen opvolgen.

Zorg voor een goeie homepage

Voor wie nog niet overtuigd is dat een podcast een eigen website moet hebben. Dit is de eerste eis die Google stelt wil je in aanmerking voor indexatie komen:

Your podcast must have a homepage that clearly describes what the podcast is about.

Homepage requirements for Google Podcasts

Daarnaast zul je een stukje HTML moeten toevoegen aan de header-sectie (<head>) van jouw website/homepage:

<link type="application/rss+xml" rel="alternate" title="Podcastnaam" href="De url van de RSS-feed van de podcast"/>

Deze methode is overigens gelijk aan hoe een RSS-feed van blogberichten, of reacties daarop, aan een webpagina wordt gekoppeld. Kortom: Google volgt hiermee de standaard van RSS en HTML.

Dit mechanisme zorgt ervoor dat wanneer jij als podcaster een nieuwe aflevering publiceert, Google deze nieuwe aflevering ook direct zal indexeren en meenemen in haar zoekresultaten.

De feed moet valide zijn

De RSS-feed van jouw podcast moet natuurlijk voldoen aan een paar voorwaarden. Zo moet de feed tenminste Item, Link en Titel tags bevatten. En per aflevering moet de feed Enclosure en Title tags bevatten. Dit zijn de minimale eisen voor validatie die elke podcast-aggregator ook stelt. Heb je nu al een podcast dan is het vrijwel zeker dat deze podcast ook voor Google als valide beschouwd wordt.

Voor wie alle ins en outs hieromtrent wil lezen, zie de Guidelines die Google hiervoor heeft opgesteld.

Ter overweging

In Amerika zie ik dat vrijwel alle grote podcasts door Google geïndexeerd worden. De laatste paar afleveringen worden netjes getoond met afspeelknopjes erbij. Het is een kwestie van tijd of het publiek verwacht dit simpelweg voor alle podcasts, zo vermoed ik. Dus ook voor Nederlandse podcasts.

Je kunt er wel een paar nadelen bij bedenken. Om een podcast te beluisteren hoeft men de website van de podcast niet te bezoeken want Google toont die mogelijkheid immers direct in de zoekresultaten. Daarnaast valt te verwachten dat Google voor podcasts op de resultatenpagina op termijn daar advertenties bij zal gaan plaatsen. Hierdoor zal Google serieus geldverdienen dankzij het gratis aanbod van podcasts.

Maar ik kan je geruststellen met deze gedachte: je moet zijn waar je publiek is. En hoe lager de drempel, hoe handiger het voor het publiek is om op alle mogelijke manieren podcasts te kunnen beluisteren, des te beter. Google biedt hiervoor een uitstekende oplossing.

De kracht van de podcast met haar gestandaardiseerde RSS-feed is dat de distributie online razendsnel plaatsvindt zonder tussenkomst van mensenhanden. Des te meer services en apps jouw podcast-feed gebruiken voor distributie, des te beter. Want meer in dit geval betekent: meer luisteraars. Dus wat mij betreft is dit een win-win situatie, of beter: win-win-win. Want: 1. podcastmaker blij (meer luisteraars), 2. podcastluisteraar blij (nog eenvoudiger om te zoeken en te luisteren), 3. Google blij.

Ik verwacht in de toekomst hier vaker over te zullen schrijven. Podcast SEO is echt een aandachtspunt. Het wachten is nu op Google Nederland.

Wil je hierover op de hoogte gehouden worden? Er zijn een paar manieren om Podpraat te volgen, je vindt ze hier.

reactie 0

Jinek, nu ook een podcast

Pratende hoofden op televisie doen het (natuurlijk!) ook prima zonder beeld. Daarom noemt men ze ook talkshows. Visueel valt er weinig aan te beleven, het draait om de gesprekken.

Zomergasten

Vorig jaar zag de VPRO het licht en maakte van haar programma Zomergasten ook een podcast. En heel slim: de tv-fragmenten die de hoofdgast kiest worden speciaal voor de podcastluisteraar kort en krachtig omschreven. Je mist het beeld niet.

Buitenhof

Daarna besloot de VPRO het programma Buitenhof ook als podcast aan te bieden. Aan Buitenhof valt helemaal niets visueels opwindends te ontdekken, je kunt er dus maar beter aandachtig naar luisteren.

Jinek

Inmiddels is het programma Jinek ook als podcast beschikbaar.

Eva: “Je kan vanaf nu de show terugluisteren als je in de auto zit, aan het sporten bent of misschien wel in bad zit, dat is de plek waar ik naar podcasts luister. 

Iedere ochtend voor 6:00 uur staat de uitzending van de vorige avond online. Abonneer je nu op de Jinek podcast zodat je nooit meer een aflevering hoeft te missen! Je vindt me terug in alle podcast-apps.”

Slim en logisch.

En de rest?

Het wachten is op navolging van talkshows zoals Pauw, De Wereld Draait Door, Hollandse Zaken, VPRO Boeken en zo verder. Waar wacht men nog op?

reactie 0

De Podcastshow @ Pakhuis de Zwijger is nu terug te luisteren

De Podcastshow van afgelopen donderdag (11 juli 2019), een avond in Pakhuis de Zwijger die in het teken stond van de opkomst van podcastcultuur, is nu als podcast terug te luisteren in verkortte vorm.

Tijdens deze avond gaf ik een korte lezing over de stand van zaken rondom de Nederlandse podcastcultuur. Zie ook de eerdere aankondig daarvan op Podpraat.

Met medewerking van: Lex Bohlmeijer (De Correspondent), Thomas Rueb & Mirjam van Zuidam (NRC), Zoë Papaikonomou (Bonte Was podcast), Vinny Tailor (Domme Vragen Bestaan Wel), Richard den Haring (Podcastluisteren.nl), Cyril Snijders (KRO-NCRV) en ondergetekende Marco Raaphorst.

Noot: mijn foto’s vallen onder een Creative Commons BY-NC licentie en zijn te hergebruiken onder naamsvermelding voor niet-commerciële doeleinden.

logo Pakhuis De Zwijger
reactie 0

Keynotespreker voor De Podcastshow @ Pakhuis de Zwijger

Op 11 juli 2019 ben ik, Marco Raaphorst, de keynotespreker van De Podcastshow die in Pakhuis de Zwijger gehouden wordt. Ik zal met name ingaan op de veranderingen die de podcast in het medialandschap heeft veroorzaak.

Verder zal er gedebatteerd worden tussen podcastmakers en andere deskundigen. Mijn collega’s Lex Bohlmeijer en Richard den Haring zijn onder andere ook van de partij. Dus dat wordt leuk en goed!

Toegang is gratis, pay as you like.